تبلیغات
 
 
تیشرت آریــا - شهری شدن بعد از انقلاب صنعتی

شهری شدن بعد از انقلاب صنعتی

نویسنده : محسن عقیلی سه شنبه 1 اردیبهشت 1388 03:24 ق.ظ  •  دیدگاه ها : ()  

انقلاب صنعتی و رشد سرمایه داری در کنار آن تعادل کهن میان فعالیتهای اقتصادی و غیر اقتصادی را دگرگون ساخت و حوزه بازار را به تمام بخشها گسترش داد و همه چیز را به کالای قابل مبادله تبدیل نمود بطوری که اعتقاد به قدرت مطلق صنعت و موفقیت پولی همه چیز را تحت الشعاع قرار داد. در محیط شهری جدید وضعیت اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی نیز تغییر می‌کند، گیلدها کم‌کم از بین می‌روند، ناامنی شغلی برای افزارمندان و طبقه کارگر بوجود می‌آید، بازار رقابتی برای نیروی کار و فروش کالا گسترش پیدا می‌کند.

کارخانه در این دوره یکی از واحدهای مهم شهری است. معادن زغال سنگ بسیار فعال گردیدند و تولید گسترده آهن و استفاده از نیروی بخار از جمله وجوه تولید اقتصادی در این دوره است. ایدئولوژی مسلط در این زمان فردگرایی و سودمند گرایی است. حمایت از مالکیت خصوصی بسیار با اهمیت است، و دولت سیاست عدم داخله را در پیش می‌گیرد. تحول از نظام افزارمندی به تولید کارخانه‌ای، افزایش ساعات کار را به همراه داشت. بطوری که در شهرهای قرن نوزدهم بین 12 تا 14 ساعت کار معمول بود.

عناصر اصلی مجموعه شهری در این دوره

عناصر اصلی مجموعه شهری جدید کارخانه و راه آهن است و خود شهر به یک زاغه بزرگ مبدل می‌شود. کارخانه هسته اصلی شهر را تشکیل می‌داد و همه ابعاد شهر تحت الشعاع آن قرار داشت. اولین کارخانه‌ها در بهترین مکان شهری نزدیک منابع آب ساخته شده بودند، زیرا به منابع آب فراوان برای ذخیره بخار و خنک کردن سطوح داغ ماشین آلات احتیاج داشتند. در عین حال ارزانترین راه تخلیه مواد اضافی به رودخانه بود. در این دوره هیچ نوع مدیریت شهری یا قانون برای منع استقرار کارخانه‌ها در محلات مسکونی و جلوگیری از آلوده کردن محیط زیست وجود نداشت.

زیرا قانون اصلی این قرن قانون رقابت آزاد بود. هر چه که به سود و سرمایه تبدیل می‌شود مطلوب بود. راه آهن از طرف دیگر تا قلب شهر حرکت می‌کرد و به همراه خود دود و صدا می‌آورد و اغلب شهر را به بخشهایی تقسیم می‌کرد. کارخانه‌ها اغلب نزدیک خطوط
راه آهن واقع شده بود. برای مهندسین راه آهن تنها حرکت آنها مهم بود. هیچ گونه توجهی به تاثیر آن در محیط زیست معمول نبود.

مشکلات اساسی در این دوره

شهر قرن نوزدهم در واقع همانند یک زاغه بزرگ بود. تفکیک محله‌ها از هم هنوز پدید نیامده بود. مهاجرین شهری اتاقهایی در خانه‌ها اجاره می‌کردند و بطور متوسط در هر اتاق بین 3 تا 8 نفر در سنین مختلف زندگی می‌کردند و اتاقها فاقد نور و هوای کافی بودند. شهرداری هنوز به شکل امروزی وجود نداشت. زباله در خیابانها انباشته می‌شد و تنها وسیله برای جمع آوری آن استفاده از خوک بود. تجمع کثافت بیماریهای واگیردار مانند تیفوس ، سل ، آبله ، سیاه سرفه. بیماریهای ناشی از کمبود آفتاب را شیوع می‌داد. از طرف دیگر آلودگی هوا به علت گازهای سمی که کارخانه‌ها تولید می‌کردند باعث بیماری سرطان و بیماریهای کشنده دیگر می‌گردید.

در طول قرن نوزدهم شهرنشینان عمری کوتاهتر از روستائیان داشتند و شهرها جمعیت خود را از طریق
مهاجرت حفظ می‌کردند. مسئله دیگر کمبود آب بود. در سال 1809 وقتی جمعیت لندن یک میلیون نفر بود فقط آب در زیرزمین خانه‌ها وجود داشت. بعضی از محلات فقط سه روز از هفته آب داشتند. در حالی که لوله‌های آهنی برای جریان آب در سال 1746 ساخته می‌شوند اما تا 1817 مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. در شهر صنعتی جدید اساسی‌ترین خدمات شهری دیده نمی‌شد. عصر صنعت و تولید انبوه تا اواخر قرن نوزده فکری برای بهبود وضع زندگی مردم نکرده بود. در آخر این قرن لوله کشی آب ، دستشویی ، نورگازی ، چراغ گاز و حمام و سیستم دخیره آب برای تمام شهر و سیستم فاظلاب پدید می‌آید.

پیشرفتهای اساسی در این دوره

از 1870 توجه به بهداشت رونق گرفت و علم طب پیشرفت کرد و آگاهی نسبت به آلودگی محیط افزایش یافت. فشارهایی از جانب مردم برای بهبود محیط شهری پدید آمد. اول طبقه متوسط و بالای تحصیل کرده را تحت تاثیر قرار داد. که اولین گروهی بودند که به حومه شهر رفتند. به تدریج دولت مسئولیتهایی مثل جمع آوری زباله و فراهم کردن آب را عهده دار می‌شود.

حومه‌های شهر بین 1850 تا 1920 ساخته می‌شوند، پیدایش حومه با رونق حرکت راه آهن ارتباط نزدیک دارد و در مراحل بعدی با پیدایش
ترنهای زیر زمینی و اتومبیل رونق خاصی پیدا می‌کند تا سال 1950 حومه نشینی در اروپا و امریکا متداول می‌شود. بهبود وضع شهر به همراه کشف برق ، تلفن ، رادیو ، خطوط حمل و نقل زیرزمینی و اتومبیل پدید می‌آید، که در این زمینه پیشرفتهای تکنولوژیک نقش مهمی دارد. به علاوه در آخر قرن نوزدهم در بیشتر کشورهای غربی قوانینی برای بهداشت، سلامتی و آموزش عمومی پدید می‌آید.

در این دوره حرکت عمودی شهر نیز آغاز می‌شود و پیشرفت معماری شکل شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته در پیدایش ساختمانهای بلند قیمت زمین نقش بسیار مهمی دارد. ایستگاهها و
فرودگاهها هم به بیرون از مرکز شهر حرکت می‌کنند. پیدایش خطوط بزرگراه و رونق استفاده از اتومبیل و ایجاد پارکینگ برای آن نیز یکی دیگر از خصایص شهرهای مدرن است. اتومبیل تا حدود زیادی جانشین راه آهن می‌شود. حرکت بخشی از خطوط حمل و نقل به زیر زمین یعنی مترو و از سال 1905 در اروپا آغاز می‌شود، پیدایش بزرگ راهها در این دوره توسعه یافت.

 5487



منبع:
http://modernurban.mihanblog.com

آخرین ویرایش: - -

شنبه 1 مهر 1396 04:15 ب.ظ
What's up colleagues, pleasant paragraph and nice arguments commented here,
I am truly enjoying by these.
دوشنبه 30 مرداد 1396 03:31 ب.ظ
My partner and I absolutely love your blog and find many
of your post's to be exactly what I'm looking for.
Do you offer guest writers to write content to suit your needs?
I wouldn't mind creating a post or elaborating on a lot of the subjects you write in relation to here.
Again, awesome weblog!
یکشنبه 15 مرداد 1396 06:00 ب.ظ
I don't even know the way I stopped up right here, but
I believed this publish was great. I don't recognise who
you might be but definitely you are going to a famous blogger if you are not already.
Cheers!
شنبه 14 مرداد 1396 05:33 ب.ظ
Hello to all, because I am truly keen of reading this webpage's post to be
updated on a regular basis. It includes good stuff.
جمعه 13 مرداد 1396 05:52 ق.ظ
What a information of un-ambiguity and preserveness of valuable familiarity regarding unexpected emotions.
دوشنبه 9 مرداد 1396 11:02 ب.ظ
It's going to be ending of mine day, except before
ending I am reading this great article to increase my experience.
دوشنبه 12 تیر 1396 03:37 ق.ظ
This is the perfect web site for everyone who really wants to understand
this topic. You know a whole lot its almost tough to argue
with you (not that I personally would want to?HaHa). You certainly
put a brand new spin on a subject that has been written about for a long time.
Wonderful stuff, just great!
جمعه 2 تیر 1396 07:09 ب.ظ
بسیار core از خود نوشتن در حالی که صدایی دلنشین در آغاز آیا نه
کار بسیار خوب با من پس از برخی از
زمان. جایی در سراسر جملات شما موفق به من مؤمن متاسفانه فقط برای while.
من هنوز مشکل خود را با جهش در مفروضات و یک خواهد را سادگی به کمک پر همه کسانی شکاف.
در صورتی که شما که می توانید انجام من خواهد مطمئنا
تا پایان تحت تاثیر قرار داد.
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 10:46 ب.ظ
I am in fact thankful to the owner of this website who has shared this fantastic article at at this time.
پنجشنبه 7 اردیبهشت 1396 08:22 ب.ظ
Wow, marvelous blog format! How long have you been blogging
for? you made blogging glance easy. The full glance
of your website is fantastic, as well as the content material!
جمعه 25 فروردین 1396 05:23 ق.ظ
Admiring the time and effort you put into your blog and in depth information you provide.
It's awesome to come across a blog every once in a while that isn't the same outdated rehashed information. Great read!
I've bookmarked your site and I'm including your RSS feeds to my Google account.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 04:30 ق.ظ
It's an remarkable article for all the web people; they will get benefit from it I am sure.
پنجشنبه 10 فروردین 1396 05:53 ب.ظ
You really make it appear really easy together with your presentation however I in finding this matter to be actually one thing that I believe I might
never understand. It seems too complex and very vast for me.

I am having a look forward for your subsequent submit, I'll attempt to get the hang of
it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر